الأربعاء، 6 مايو 2015

تفريخ سمك المولى

                                                                          تفريخ المولى


:: طبعاً كلنا عارفين سمكة المولى فهى من الأسماك المحببة لدى الكثير من الهواه و المبتتدئين و هى بتتميز بعمرها الطويل و فى منها نوع منها يتميز بزعانفه الظهريه الطويله و يسمى بالمولى الشراع .



و اناث المولى كثيراً مايتعرضن الى الأجهاد بسرعة جداً و ده عن تجربة حصلت معايا كذا مرة و هى فى الحالة دى بتولد بسبتولد سمك ناقص نمو و مابيستحملش و بيموت فى خلال يومين أو تلاتة و على شان نتجنب هذا فيجب عليك عزل الأناث الحامل فى حضانات و يفضل لها الالحضانات الزجاجيه و هى عبارة عن حوض بس صغير فى الحجم يعنى مثلاً مقاساته تبقى 20×10×15 .



و من علامات الحمل عند المولى تلاحظ أنتفاخ بطن الأنثى من الجوانب و يلاحظ هذا عند النظر اليها من الأعلى و فى المولى الأبيض ممكن تلاحظ نقطة سوداء عند نهاية البطن و هذا يدل على بداية الحمل



و علامات الولاده عند المولى :: تكون السمكة الحامل حركتها بطيئة و و بتحرك زعانفها بسرعة و تقريباً بتفضل واقفة طول الوقت و على فكرة المولى مابيكلش عياله على شان كده ممكن تتحط فى الحضانة الزجاج من غير حاجز .



و مده حمل المولى :: فترة حمل أناث المولى يصل الى 28-30 يوم و يفضل عزلها فى الأسبوع الأول لها



و تلد المولى فى حدود :: 30-70 سمكة تقريباً

هناك 5 تعليقات:

  1. انا عندي سمك حولي بطنها كبيره وفيها نقط حمره

    ردحذف
  2. كم تلد سمكة المولي يعني في يومها

    ردحذف
  3. غلط سمك المولي ياكل فراخه عندي سمكة مولي ولدة في حاظنه خاصه مع وجود عازل اول ما يخرج الفرخ السمكه تطارده وتاكله البحث ينزل في القسم الخاص لعزل الفراخ شفتها اكلت اثنين وكل مربي المولي الي سالتهم نفس الكلام

    ردحذف